اخبار یزد - تیخنا : تازه های یزد، یزد نیوز، خبرهای یزد، نو از یزد، اطلاعات

تیخنا Tikhna Yazd news گرچه مشتمل بر اخبار است ، , یک سایت خبری نیست ؛ مدیرسایت ؛ نسبت به علاقه شدید به زادگاه خود ، یزد ، اخبار و اطلاعات مورد نظرش را

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ اخبار یزد - تیخنا : تازه های یزد، یزد نیوز، خبرهای یزد، نو از یزد، اطلاعات خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

گزیده اخبار یزد . 27 - 30 بهمن 1394

بهمن 1394

منتشر شده در مورخ: 1394/11/30 ساعت: 11:57 گروه: اجتماعی

برقرسانی به 99/72درصد از روستاهای استان یزد

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان اظهار کرد: تاکنون 923روستای استان از نعمت برق برخوردار شدهاند.

*

منتشر شده در مورخ: 1394/11/30 ساعت: 11:44 گروه: اجتماعی . آمایش سرزمین

تا پایان سال

تهیه طرح هادی روستاهای بالای 20 خانوار در یزد

به گزارش یزدی نیوزبنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهیه طرح هادی برای پیشبینیهای توسعهای روستاهای استان را در دستورکار قرار داده است به طوری که تا پایان سال مطالعات طرح هادی تمام روستاهای بالای 20 خانوار استان یعنی 400 روستا، تکمیل خواهد شد.

طرح هادی روستایی طرحی است که با ساماندهی و اصلاح بافت موجود، میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف از قبیل مسکونی، تولیدی، تجاری و کشاورزی و تاسیسات و تجهیزات و نیازمندیهای عمومی روستایی را در قالب مصوبات طرحهای ساماندهی فضا و سکونتگاههای روستایی یا طرحهای جامع ناحیهای، تعیین میکند.

این طرح که مبنای تعیین کاربریها، حریمها و مسیرهای دسترسی است بر اساس اسناد فرادستی، تهیه میشود؛ از این رو همواره انتقاداتی از ضوابط دشوار آن در بین روستاها رایج است.

انتقاد از ضوابط تهیه طرح هادی

یکی از اهالی روستای علی آباد در شهرستان تفت معتقد است که دست مشاور تهیه طرح هادی، برای تهیه طرح باز نیست و ضوابط دست و پا گیر، روستاییان را نسبت به مطالعات و طراحی طرح هادی، بدبین کرده است.

«مجتبی اسلامی» ادامه میدهد: بسیاری از روستاییان انتظار دارند که اراضی کشاورزی آنها حفظ شود اما طرح هادی برخی از این اراضی را تحت تاثیر قرار داده است.

وی میافزاید: روند اصلاح طرح هادی بر اساس درخواستهای شهروندان هم با تاخیر انجام میشود. در صورتی که روستاییان معتقد هستند اگر این طرح نیاز به اصلاحات دارد، باید قبل از تایید برطرف شود.

یکی از اهالی روستاهای بخش مرکزی شهرستان میبد هم اظهار میکند: تهیه طرح هادی مشکلات بسیاری برای ساکنان روستاها به ویژه در حریمراهها ایجاد کرده است.

«یدالله دهقان» ادامه میدهد: این طرح اصلا با ساختار روستا واسناد موجود در دست روستاییان مطابقت ندارد و اختلافات آن باید با برگزاری جلسه مشترک با بنیاد مسکن استان، حل شود.

وی اظهار میکند: در زمان تهیه هر طرحی باید پیشبینیهایی برای آن لحاظ شود تا نتیجه اجرای طرح مطلوب باشد؛ چرا که در غیر این صورت روستا برای توسعه و پیشرفت، هیچ برنامهای نخواهد داشت.

تلاش برای ایجاد زمینه توسعه در روستاها

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان از تکمیل مطالعات طرح هادی تمام روستاهای بالای 20خانوار استان یعنی 400روستا تا پایان سال خبر میدهد و میافزاید: طرح هادی 50روستای استان در سال جاری تکمیل شده است.

«کارگر» هدف از تهیه طرح هادی را توسعه و عمران روستاها با توجه به شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و نیز تامین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی، تولیدی و رفاهی بیان میکند.

به گفته وی از دیگر مزایای تهیه طرح هادی روستاهای استان، هدایت وضعیت فیزیکی روستا و ایجاد تسهیلات لازم برای بهبود مسکن روستاییان و خدمات محیط زیستی و عمومی است.

این مسئول درباره ضوابط تهیه طرح هادی و نقش مشاور در آن میگوید: مشاور این طرح را بر اساس اسناد بالادستی تهیه میکند و نقشی در تغییر کاربری اراضی روستایی ندارد بلکه موظف است که طرح را بر اساس اسناد بالادستی، تهیه کند.

کارگر با تاکید بر اینکه ضوابط تهیه طرح هادی روستاهای استان، محدودکننده است، ادامه میدهد: به عنوان مثال، مشاور نمیتواند کاربریحریم راه، قناتها، بناهای تاریخی و باغها را تغییر دهد اما روستاییان از مشاور این انتظارات را دارند.

معاون توسعه روستایی بنیاد مسکن استان با بیان اینکه مشاوران تهیه طرح هادی باید دارای تاییدیه سازمان مدیریت و برنامهریزی و فارغالتحصیل رشتههای مطالعات جغرافیایی یا برنامهریزی شهری باشند، میگوید: مشاوران بر اساس قانون باید از مراجع قانونی، استعلامهای لازم را دریافت کنند کارگر درباره بازنگری طرحهای هادی نیز میگوید: در پایان افق 10 ساله و به دنبال تحولات جمعیتی و تغییر شرایط مختلف اجتماعی، اقتصادی،فرهنگی و کالبدی روستاها، طرحهای تهیه شده نیازمند بازنگری و بهنگام سازی هستند.

به گفته وی، در روند تهیه این طرحها، ضمن نقشهبرداری مجدد و انجام مطالعات آماری و میدانی، همه اطلاعات روستاها بهنگام و بر مبنای شرایط جدید، برای یک دوره 10 ساله دیگر برنامهریزی و طراحی میشوند. به گفته وی، تمام طرحهای هادی قابلیت بازنگری دارند و با طرح درخواستها در کمیسیون مغایرتها و تصمیمگیری نهایی، قابل اصلاح هستند.

اهداف بازنگری در طرحهای هادی روستاهای استان

معاون توسعه روستایی بنیاد مسکن استان از مهمترین اهداف بازنگری در طرحهای هادی روستایی را ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها باتوجه به شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی عنوان میکند. «کارگر» از دیگر اهداف را تامین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی، تولیدی و رفاهی، هدایت وضعیت فیزیکی روستا و ایجاد تسهیلات لازم برای بهبود مسکن روستاییان و خدمات محیط زیستی و عمومی بیان میکند.

همشهری

*

منتشر شده در مورخ: 1394/11/30 ساعت: 11:40

نویسندگان یزدی ارتباط بیشتری با سرای اهل قلم داشته باشند

به گزارش یزدی نیوزمدیرعامل خانه کتاب ایران با اشاره به برگزاری یک تا دو نشست نقد در سرای اهل قلم ایران ،از نویسندگان یزدی خواست برای معرفی هرچه بیشتر آثار خود، ارتباط و فعالیت بیشتری با سرای اهل قلم داشته باشند.

*

پنجشنبه 29 بهمن 1394 - 06:25:26

عیسی کلانتری در یزد: بهره گیری 120 درصدی ایران از منابع تجدیدپذیر، نرم جهانی 20 درصد

استانها > یزد - ایسنا نوشت: دبیر کل خانه کشاورز ایران با اشاره به ضرورت استفاده از علم مهندسی ژنتیک در راستای تولید غذای سالم، گفت: محروم کردن کشاورزان ایرانی از تکنولوژیهای نوین علمی، صنعتی و کشاورزی عامل مهمی در بروز آسیبهای زیست محیطی است.

عیسی کلانتری دیروز در همایش ملی "مهندسی ژنتیک در خدمت تولید غذای سالم و توسعه پایدار"، برداشتهای سیاسی از علوم و تحقیقات را از جمله آفتهای پیشرفت علمی کشور دانست و بیان کرد: ارتقای توسعه پایدار از جمله مهمترین راهکارهای تأمین امنیت غذایی در کشور است.

وي در اين باره تاكيد كرد: البته تبلیغات در مورد دستاوردهایی که هنوز به نتیجه قطعی نرسیدهاند ميتواند بر اذهان جامعه اثرات منفی ايجاد كند.

دبیر کل خانه کشاورز ایران در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به محدودیت استفاده از منابع طبیعی در کشور، افزود: طبق استاندارد جهانی، کشورها اجازهي برداشت 20 درصد از منابع تجدیدپذیر را دارند ولي اين در حالي است كه ایران در حال استفاده از 120 درصد از منابع تجدیدپذیر خود است.

وی بحران شدید زیست محیطی را از جمله نتایج استفادهي بیش از حد مجاز از منابع تجدیدپذیر عنوان و اظهار كرد: بیش از 90 درصد آبهای زیرزمینی ایران، بیکربناته شده است.

کلانتری، عدم وجود کربنات لازم در آب را مهمترین عامل تحمیل هزینههای مازاد به کشاورزان در راستای کشت محصولات مختلف دانست و بیان کرد: با توجه به شرایط زیست محیطی عصر امروز، سرمایهگذاری در بخش کشاورزی ضروری است.

مشاور معاون اول رئیس جمهور در ادامه عدم کیفیت آب و خاک،عدم مواد آلی مناسب در خاک،عدم سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و عدم تجهیز کشاورزان به تکنولوژیهای نوین را از جمله موانع توسعه و آسیبهای بخش کشاورزی در ایران خواند.

دبیر کل خانه کشاورز ایران با اشاره به اهمیت اتمام منابع آب زیرزمینی در کشور، خاطرنشان کرد: عدم وجود آب مناسب از عوامل کاهش تولید و عدم کیفیت مناسب محصولات در ایران است.

وی ترویج و ایجاد زمینه تولید محصولات مهندسی ژنتیک را از جمله ضرورتهای بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: سالانه بیش از هفت میلیون تن ذرت وارد کشور میشود که بیش از 90 درصد آن محصولات تراریخه(مهندسی ژنتیک) است.

کلانتری، محروم کردن کشاورزان ایرانی از تکنولوژیهای نوین علمی، صنعتی و کشاورزی را عامل مهم آسیبهای زیست محیطی دانست و بیان کرد: استفاده از تکنولوژی نوین در عرصههای مختلف تنها راه حفظ منابع کشور برای نسلهای آینده است.

*

27 / 11 / 1394

مدیریت محلٌی یزد

زاده ی یزد هستم و بسیار یزدگرا ؛ و یزدی دوست .نشانیش هم اینکه بیش از نیم قرن است که از یزد مهاجرت کرده ام و با این وجود تقریبا" روز یا لااقل هفته ای نیست که به یزد نپردازم و درباره اش ننویسم . یزد را تا حدودی می شناسم و آنهم به دلیل حدود بیست سال تحصیلات دانشگاهی ، حدود سی سال تدریس در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ، و قریب به پنجاه سال پژوهش در همه ی ابعاد زندگی فیزیکی - اقتصادی - اجتماعی و فرهنگی ، به خود حقٌ اظهار نظری جامع ، در طول تاریخ و عرض جغرافیائی و ارتفاع زندگی آن ، می دهم .

موضوع دیگر آن است که به دلیل ماموریت های اداری که در حدود بیست و پنج استان از استانهای کشور ، به ویژه در دهه های 1370 و 1380 ، داشته ام در مقایسه موقعیت و مقام و مراحل توسعه یا سیر قهقرائی آن نیز قرار گرفته ام . بنظر می رسد یزد ، به ویژه نسبت به اکثریت سایر استانها ، در نوعی عقب ماندگی گرفتار آمده است ؛ و این مسئله به خصوص از آنجا عجیب است که منابعی سرشار و مردمی بسیار کوشا دارد .

دردی مزمن و فلج کننده یزد را رنج می دهد و آنهم به ویژه در این یک دهه ی اخیر . دردی که با سفر پیش روی آقای رئیس جمهور علاج نخواهد شد و به عنوان یک محقق یزددوست و توسعه گرا از صمیم قلب امیدوارم که افزایش نیابد . معلول های این درد را بر شمرده اید :

برخی طبیعی هستند و نه چندان قابل شناخت و درمان . امٌا مجموعا" میتوان علٌت مشترکی برای همه ی آنان آورد بنام « مدیریت »

مدیریت در یزد بسیار بسیار بیش از حد سیاسی است

مدیریت یزدی حال حاضر ، از تخصص کافی و تجربه ی مفید ، که آن نیز میبایست مبتنی بر تخصص حقیقی باشد ، به دور افتاده است و آنهم ، در مجموع ، به بهانه ی تعهد و اعتماد ! ؛ و با دستآویز هائی چون مدرک به جای تخصصِ حقیقی ، و تجربه ی غیر تخصصی و غیر واقعی به جای تجربه ی تخصصی و مفید ؛ و وابستگی یک یا چند جانبه بر روابط به جای استحکام بر ضوابط مشخص و منطقی .

پاسخ به نظر خواهی های رایج در این چندروزه ی آستانه سفر رئیس جمهور به یزد شاید در یک عبارت بسیار کوتاه بیاید :

تصحیح مدیریتِ محلی با تکمیل مدیران .

[ بازدید : 354 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ سه شنبه 20 تير 1396 ] 17:23 ] [ آیت یزد ]

[ ]

ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]