اخبار یزد - تیخنا : تازه های یزد، یزد نیوز، خبرهای یزد، نو از یزد، اطلاعات

تیخنا Tikhna Yazd news گرچه مشتمل بر اخبار است ، , یک سایت خبری نیست ؛ مدیرسایت ؛ نسبت به علاقه شدید به زادگاه خود ، یزد ، اخبار و اطلاعات مورد نظرش را

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ اخبار یزد - تیخنا : تازه های یزد، یزد نیوز، خبرهای یزد، نو از یزد، اطلاعات خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

گزیده اخبار یزد . مرداد 1394

مرداد 94

« فارس گزارش میدهد : 12 / 5 /1394

سفر به خاتم؛ نگین شهرهای کویری ایران / از ظرفیتهای کشاورزی تا محرومیتهای صنعتی

خاتم یکی از شهرستانهای استان یزد است و به لحاظ زیبایی و بهرهمندی از جاذبههایی نظیر جنگل باغ شادی، مناطق حفاظت شده حیات وحش، گندمزارهای طلاییرنگ و باغهای با طراوت، میتوان از آن به عنوان نگین شهرهای کویری ایران یاد کرد.

خبرگزاری فارس: سفر به خاتم؛ نگین شهرهای کویری ایران / از ظرفیتهای کشاورزی تا محرومیتهای صنعتی

...در این گزارش تلاش شده تا ماحصل سفر یکروزه خبرنگار فارس به شهرستان خاتم به تصویر کشیده شود، سفری که از زیباترین جاذبه طبیعی این شهرستان یعنی نهر مسیح آغاز شد و در جنگلی وسیع و بکر در دل کویر به پایان رسید.

* آغاز سفر در کنار نهر مسیح و استقبال از خبرنگاران با نواختن سازهای محلی

سفر در کنار نهر مسیح، با استقبالی به شیوه عشایر با سازهای محلی و با صرف صبحانهای از محصولات شهرستان خاتم آغاز شد، از گوجهای که از کبودی به آلو میماند تا نانی که نظیر آن در کمتر نقطهای از استان یزد یافت میشود، در جمعی که از هر طیف و گروهی برای تحریر یک سفرنامه گردهم آمده بودند.

نهر مسیح که در فاصله پنج کیلومتری هرات در مرکز شهرستان خاتم قرار دارد، تنها رودخانه دائمی این شهرستان و از مناطق نمونه گردشگری و هفتمین اثر ثبت شده طبیعی در فهرست آثار ملی است.

کارشناسان، قدمت سرچشمه این نهر را متعلق به دوره نخست زمینشناسی میدانند و این قدمت طولانی، زندگی را طی هزاران سال در شهرستان خاتم شکل داده است.

بعد از نهر مسیح، نخستین بازدید از خانه تاریخی صالحی هرات انجام شد ...

* بازدید از خانه تاریخی صالحی/ از حوض فیروزهای تا گچبریهای هنرمندانه

خانه تاریخی صالحی در واقع خانه باغ یا به نوعی از باغهای ایرانی به شمار میرود و قدمت آن متعلق به دوره قاجاریه است.

.... از ویژگیهای بارز آن میتوان به استفاده از حداکثر سایه در طول روز در این خانه اشاره کرد زیرا این خانه به سمت قبله بنا شده است.

در استان یزد نسبت جمعیت شهری به روستایی، 85 به 15 است اما در خاتم این نسبت 60 به 40 است به این معنا که 40 درصد جمعیت شهرستان خاتم روستایی هستند و خاتم بیشترین نسبت جمعیت روستایی در استان یزد را داراست.

* حضور 805 خانوار عشایری در خاتم / 60 درصدی خاتمیها روستانشین هستند

وی با اشاره به اینکه خاتم و ابرکوه تنها شهرستانهای دارای جمعیت عشایری هستند، عنوان کرد: هماکنون در شهرستان خاتم 805 خانوار عشایری زندگی میکنند که این عشایر از ایلات خمسه بوده و همواره بین استانهای یزد، فارس و کرمان در حال کوچ هستند.

فرماندار خاتم از دشت ریواس در حدفاصل شهرستانهای خاتم و مهریز به عنوان یکی از جاذبههای گردشگری یاد کرد و افزود: قلعه ساسانی مروست نیز از جاذبههای تماشایی شهرستان خاتم است و قدمت این قلعه متعلق به دوران ساسانی است.

وی با بیان اینکه مروست به عنوان یکی از شهرهای شهرستان خاتم مانند میبد، یزد و اردکان دارای بافت تاریخی است، اظهار داشت: در بافت تاریخی مروست نیز زندگی هنوز جریان دارد و هنوز تعدادی از بادگیرها و صفهها سالم ماندهاند و با توجه خوبی که میراث فرهنگی به آنها داشته، اتفاقات خوبی در این بافت رخ داده است.

زادهرحمانی از منطقه گردشگری کرخنگان در مروست، دریاچه نمک در حوالی چنارناز، درختان کهنسال چنارناز، قلعهها و خانههای تاریخی به عنوان دیگر جاذبههای تاریخی و طبیعی این شهرستان یاد کرد و افزود: در این شهرستان 92 قلعه شناسایی شده که 16 مورد آن ثبت تاریخی شده و بقیه، مراحل ثبت تاریخی را سپری میکنند.

* تلاش برای بهرهبرداری تجاری از جنگلهای باغ شادی

وی همچنین با اشاره به اینکه جاذبههای طبیعی شهرستان خاتم، حداقل در استان یزد و در کویر ایران بینظیر است، از وجود غارهای طبیعی در این شهرستان خبر داد و گفت: علاوه بر غار، 64 هزار هکتار جنگل زاگرسی وجود دارد که جزو جنگلهای زاگرس جنوبی است و ما نیز به دنبال استفاده از این ظرفیت به نفع مردم منطقه هستیم و در تلاشیم بهرهبرداری تجاری نظیر پرورش وحوش و گیاهان دارویی را از آن انجام دهیم.

فرماندار خاتم همچنین به بیان ظرفیتهای کشاورزی این شهرستان پرداخت و بیان کرد: 28 درصد محصولات کشاورزی استان یزد در خاتم تولید میشود و از این شهرستان میتوان به عنوان قطب تولید پسته، انگور، گندم، زردآلو، ذرت، حبوبات و تولیدات دامی نام برد.

وی افزود: به رغم این همه ظرفیت کشاورزی، صنایع تبدیلی در این شهرستان مغفول مانده و گرچه برخی کارگاههها برای فرآوری کشمش و پسته فعالیت میکنند اما ظرفیت در شهرستان بیشتر از این میزان است.

زادهرحمانی در عین حال از سرمایهگذاری یک ایرانی مقیم سوئد در خاتم در این زمینه خبر داد و اظهار داشت: هماکنون 90 درصد کار انجام شده و امیدواریم با تکمیل آن، هم اشتغالزایی خوبی برای جوانان خاتم انجام شود و هم محصولات کشاورزان این منطقه ارزش افزوده پیدا کند.

با پایان این نشست خبری صمیمانه، بازدید از یک گلخانه کشت خیار به همراه فرماندار و مدیر جهاد کشاورزی خاتم در برنامه گروه قرار گرفت.

مدیر جهاد کشاورزی خاتم در ضمن این بازدید اعلام کرد: کشت گلخانهای در خاتم نوپاست و اکنون تنها 35 گلخانه در این شهرستان فعال شدهاند که این تعداد گلخانه، 20 هکتار سطح زیر کشت دارند.

* صنعت در خاتم جان میگیرد

حضور در شهرک صنعتی 110 هکتاری شهرستان خاتم جالب توجه بود زیرا تقریبا هیچ واحد صنعتی در این شهرک فعال نبود اما احداث کارخانههای تولید کاشی، شمشهای فولادی، گندلهسازی و ... نویدبخش روزهای خوب برای صنعت شهرستانی است که بالاترین نرخ بیکاری استان یزد را به خود اختصاص داده است.

خبرنگاران در ادامه بازدیدهای خود از عملیات احداث جاده دو بانده هرات ـ شهر بابک نیز بازدید کردند، جادهای که عملیات احداث آن به تازگی از سر گرفته شده است.

اما حضور در جنگلهای باغ شادی و مشاهده گوزن زرد ایرانی، یکی از مهیجترین بخشهای این سفر رسانهای بود؛ نخستین سایت رهاسازی گوزن زرد ایرانی در جنگلهای باغ شادی راهاندازی شده و اکنون 200 هکتار از این منطقه فنسکشی شده و گوزن زرد ایرانی در آن رها شده است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان خاتم در این بازدید اظهار داشت: گونه گوزن زرد ایرانی گونهای در معرض خطر انقراض بود اما اکنون بعد از 40 سال به طبیعت بازگشته است و امیدواریم شاهد افزایش جمعیت این گونه نادر در منطقه حفاظت شده جنگلهای باغ شادی باشیم.

... در حال حاضر 37 هزار هکتار از این جنگلها تحت مدیریت محیط زیست قرار دارد که علاوه بر وجود گونههای مختلف در آن، پروژه تکثیر و نگهداری گوزن زرد نیز در حال اجراست. منبع ایرنا یکشنبه 2 فروردین 1394 ساعت 18:10

[ بازدید : 346 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ سه شنبه 20 تير 1396 ] 16:57 ] [ آیت یزد ]

[ ]

ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]